Miskraam

Bloedverlies

Vaak heeft  bloedverlies vroeg in de zwangerschap een onschuldige oorzaak. Dit kan onder andere komen door innesteling van de bevruchte eicel, maar ook door een afwijking aan de baarmoedermond zoals een poliep of een ontsteking. Dit laatste treedt nogal eens op na gemeenschap of na (harde) ontlasting.
Een zeer zeldzame oorzaak van bloedverlies is een buitenbaarmoederlijk zwangerschap.

Bloedverlies komt bij ongeveer 20% van alle zwangere vrouwen voor. In ongeveer de helft van de gevallen houdt het bloedverlies op na enkele dagen en heeft het geen betekenis. Bij de andere helft kan er sprake zijn van miskraam. Uiteindelijk eindigt ongeveer 1 op de 7 zwangerschappen in een miskraam, hoe ouder je bent, hoe groter je kans wordt.

Oorzaak miskraam

De oorzaak van een miskraam is bijna altijd een afwijking in de chromosomen die toevallig is ontstaan bij de bevruchting van de eicel. Dit leidt tot een stoornis in de aanleg van de zwangerschap waardoor de zwangerschap niet verder kan groeien en wordt afgestoten.

Voorkomen van een miskraam

Een miskraam met zekerheid voorkomen is niet mogelijk. Wil je na een miskraam opnieuw zwanger worden dan is het wel verstandig om zo gezond mogelijk te leven. Dit betekent gezond en gevarieerd eten, niet overmatig drinken, niet roken en geen medicijnen innemen zonder overleg. Er wordt geadviseerd om 0,4 of 0,5 mg foliumzuur te nemen. Foliumzuur vermindert niet de kans op een miskraam, maar wel de kans op het krijgen van een kindje met een open ruggetje.

Verschijnselen

Bloedverlies en een wat menstruatieachtig gevoel kunnen de eerste tekenen zijn van een miskraam. Meestal komt een miskraam na een paar dagen na het eerste bloedverlies op gang, soms duurt dit langer tot een paar weken.  Langzaam ontstaan krampen onder in de buik, en het bloedverlies neem toe.

Het kan zijn dat je een vruchtzakje verliest, dit ziet eruit als een met vochtgevuld blaasje met een vliezig omhulsel dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed. Vaak verlies je ook bloedstolsels, die zijn meer rood en glad.

Na het uitdrijven van de vruchtzak en stolsels is de pijn vrijwel direct over. Het bloedverlies vermindert snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen van de menstruatie.

PRAKTIJKADRES ZWALUW 3A 7951 MA STAPHORST