Leefgewoonten

Gezond en gevarieerd eten

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Voor “twee” eten is niet nodig, maar lijnen in de zwangerschap is ook niet verstandig. Gemiddeld kom je 10-12 kg aan in de zwangerschap. De eerste 20 weken ongeveer 2 kg, en de laatste 20 weken 8 -10 kg. Sla geen maaltijden over, het is zelfs beter je maaltijden over de dag verspreiden en gezonde “tussendoortjes” te nemen, zoals fruit, een bakje kwark/yoghurt, een cracker.  Snoep niet of zeer matig.

Op het dagelijks menu:

Deze en verder informatie kun je ook vinden op www.voedingscentrum.nl.

Foliumzuur en vitamine D

Wanneer je gezond en gevarieerd eet is het niet nodig tijdens de zwangerschap extra vitamines of mineralen te slikken. Behalve foliumzuur en vitamine D.

Aan vrouwen die zwanger willen worden, wordt geadviseerd om foliumzuur te gebruiken, in ieder geval tot zij 11 weken zwanger zijn. Dit vermindert de kans op een kindje met een open rug. Dagelijks 1 tablet van 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur is voldoende. Deze tabletten zijn zonder recept bij de apotheek of drogist te verkrijgen. Wanneer je een vitaminepreparaat voor zwangere vrouwen slikt, zit er vaak al foliumzuur in.

De voedingsraad adviseert ook dat je de gehele zwangerschap 10 microgram vitamine D gebruikt.

En verder…

Kaas mag je gewoon blijven eten tijdens de zwangerschap. Dus: alle gepasteuriseerde kazen, alle boerenkazen, maar ook bijvoorbeeld roombrie, Camembert. Wat je beter kunt laten staan zijn buitenlandse zachte kazen gemaakt van rauwe melk, er staat au-lait-cru op de verpakking. In rauwe melk kan de listeriabacterie zitten.

PRAKTIJKADRES ZWALUW 3A 7951 MA STAPHORST