Zwangerschapsklachten en ongemakken

De volgende adviezen staan voor een groot gedeelte ook in de folder: ”Zwanger! Algemene informatie”. Deze krijg je, als je wilt, bij de eerste controle van ons mee.

Aambeien

Tijdens de zwangerschap komen aambeien vaker voor. Het zijn uitstulpingen van bloedvaatjes bij de anus. Aambeien kunnen jeuken en pijn doen. Persen kan de klachten verergeren en soms zie je wat bloed bij de ontlasting. Probeer daarom verstopping en harde ontlasting te voorkomen.

Bloedverlies in de zwangerschap

Bloedverlies tijdens de zwangerschap komt vaak voor, vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld innesteling van de vrucht in de baarmoeder of een wondje op de baarmoedermond. Soms is een miskraam de reden van bloedverlies (zie kopje miskraam). Neem bij ruim bloedverlies (meer dan een paar druppels) contact op met je verloskundige.

Bandenpijn

In de tweede helft van de zwangerschap kun je last krijgen van bandenpijn. Dit is een zeurderig, drukkend of stekend gevoel onder in de buik, de lies of de rug. Er is niet veel aan te doen, al kun je erger voorkomen door niet teveel te sjouwen en het lichaam wat meer rust te geven. Een buikband die je buik ondersteunt kan helpen.

Brandend maagzuur

Sommige vrouwen krijgen last van brandend maagzuur. Voedingsmiddelen als koffie, sinaasappelsap, vet en koolzuur kunnen de klachten verergeren. Als je er teveel last van hebt, kun je deze voedingsmiddelen vermijden. Bovendien wordt de spier die de slokdarm afsluit wat slapper. Wat helpt: kleine beetjes eten, liever vijf à zes keer dan drie grote maaltijden. Voor het slapen gaan een kopje warme melk of juist een droge cracker/beschuit? Probeer zelf te ontdekken wat helpt, dat kan heel persoonlijk zijn. Houden de klachten aan, overleg dan met je verloskundige.

Emoties tijdens de zwangerschap

Voor de meeste mensen is zwangerschap een periode van grote veranderingen. Zwangerschap gaat gepaard met verschillende, soms wisselende emoties voor jou en je partner. Dit kunnen positieve en negatieve emoties zijn. Als de negatieve emoties overheersen, is het belangrijk dat je dit bespreekbaar maakt met je verloskundige. Ook komt het voor dat je (meer) vergeetachtig bent in de zwangerschap.

Harde buiken

Tijdens de zwangerschap voelt je de spieren van de baarmoeder af en toe samentrekken. Dit noemt men ook wel ‘harde buiken’. Harde buiken geven geen ontsluiting en af en toe een harde buik kan geen kwaad. Soms kan een ontspannend bad of warme douche ook verlichting geven.

Misselijkheid

Vooral in de eerste drie tot vier maanden van de zwangerschap kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid en overgeven. Niet eten en drinken maakt het meestal erger. Begin daarom met een licht ontbijt, en probeer daarna het eten over kleine, lichte maaltijden te verdelen. Je merkt zelf welke voeding je het beste verdraagt. Bij overmatig overgeven neem je contact met ons op.

Zelfgemaakte ORS

Recept voor zelfgemaakte suiker en zout oplossing, de Orale Rehydration Solution (ORS):

Op kamer temperatuur drinken, dus niet te koud. Als je veel overgeven moet, begin dan met één slokje per 5 minuten een uur lang. Als je dan niet over hoeft te geven breidt het uit met 2 slokjes elke 5 minuten. Je zult dan al gauw merken dat je uit de spiraal van misselijkheid en overgeven komt. Langzaam kun je de hoeveelheid drinken opvoeren. Als het drinken goed gaat kun je het uitbreiden met bouillon, thee en dergelijke.

Verder kan de huisarts je helpen met medicijnen om de ergste misselijkheid wat te onderdrukken. Sommige moeders vinden baat bij gember capsules, die je bij de drogist kan halen.

Moeheid

Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap kun je moe zijn. Veel vrouwen hebben dan meer behoefte aan slaap. Dit komt door hormonale veranderingen. Zelden is bloedarmoede de oorzaak. Accepteer dat je de activiteiten op ‘een lager pitje’ moet zetten.

Pigmentvlekken

Tijdens de zwangerschap kunnen door de zon of zonnebank bruine vlekken in je gezicht ontstaan (‘zwangerschapsmasker’). Bescherm je huid tegen de zon, blijf in de schaduw, draag een zonnehoed en/of gebruik een goed zonnebrandproduct of dagcrème met UV filter.

Rug- en bekkenpijn

Tijdens de zwangerschap veranderen je gewicht en houding en worden de bekkengewrichten meer beweeglijk. Daardoor krijg je soms rugklachten of pijn in het bekken. Een goede houding en goed schoeisel kan de klachten verminderen. Zorg dat je bij het bukken of tillen de knieën buigt. Geeft de onderrug voldoende steun bij het zitten, Draai als je uit bed komt eerst op je zij, en druk jezelf zijwaarts omhoog. Bewegen als lopen, zwemmen, fietsen is goed voor je. Als je teveel rugklachten of pijn in het bekken ondervindt, neem dan contact met ons op.

Spataderen

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap spataderen aan de benen. Soms komen ze ook in de schaamlippen voor. Zorg dat je regelmatig beweegt en probeer lang staan en lang zitten te voorkomen. Vermijd knellende kniekousen. Het dragen van elastische steunkousen helpt de klachten van spataderen te verminderen. Anderen vinden baat bij spatader massage. Wij hebben adressen van centra voor spatader massage in de regio voor je in de praktijk of zie de Gouden Gids. Na de bevalling nemen spataderen snel in grootte af.

Vaak plassen/urineverlies

Tijdens de zwangerschap moet je vaker plassen dan normaal. Vooral de eerste maanden van de zwangerschap, als ook de laatste maand wanneer de baby in gaat dalen. Ook kun je bij hoesten en niezen wat urine verliezen. Let erop dat je goed uitplast (bekken kantelen). Als je heel vaak aandrang voelt om te plassen kan dat door een blaasontsteking komen. Meestal heb je dan ook een branderig gevoel bij het plassen. Breng in dat geval een potje urine voor controle naar de huisarts. Als blijkt dat je een ontsteking hebt krijg je medicijnen.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap, vooral de laatste maand van de zwangerschap. Dat is normaal. Neem contact op als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft, of als je ook jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt. Het kan dan zijn dat je een infectie hebt. Zo nodig krijg je daarvoor medicijnen. Vraag ons naar het voorlichtingsblad ter preventie van vaginale schimmelinfectie.

Vasthouden van vocht

Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Soms krijg je daardoor dikke voeten en enkels. Bij warmte en weinig beweging kan dit verergeren. Zorg dat je voldoende beweging hebt en leg je benen wat hoger als je zit of ligt.

Verstopping

Zodra je zwanger bent, kunnen je darmen wat trager gaan werken. Daardoor komt de ontlasting wat minder vaak en is deze ook harder. Het eten van vezelrijke voeding zoals rauwkost, fruit en volkoren producten, eventueel de toevoeging van zemelen, kan helpen. Zorg dat je daarbij twee liter per dag drinkt. Verder is lichaamsbeweging en ‘gehoor geven ‘ aan lichte aandrang belangrijk voor de stoelgang.

PRAKTIJKADRES ZWALUW 3A 7951 MA STAPHORST